dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Gry i prezentacje Wasze Blogi Fotogaleria Leśnoteka Leśny Przewodnik
HOME  >  Foto  >  Barwne chochliki
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Zdjęcie miesiąca – młodzież
Zdjęcie miesiąca – młodzież
Komentarze galerii
szymon654gp
2017-05-24 15:11:17
pienkneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

nata_jur1991
2017-05-11 12:26:59
Wspaniałe

kajetan12243
2017-02-26 15:32:14
to jest foluminalne

kajetan12243
2017-02-26 09:21:47
to jest przecudowne

kajetan12243
2017-02-25 15:02:49
super

Barwne chochliki

Bywa tak, że po wywołaniu materiału zdjęcie jest trochę nieostre. Fotografujący amator przejdzie jeszcze nad tym do porządku dziennego. Bywa, że zdjęcie jest prześwietlone lub niedoświetlone. To też jeszcze ujdzie. Największe rozgoryczenie wzbudza chyba sytuacja, kiedy po odebraniu zdjęć okazuje się, że… kolory są nie takie. Autor przecież doskonale pamięta, że w tym lesie, na Bukowej Górze, gdzie był miesiąc temu na wycieczce, było tak uroczo, a tu wyszła jakaś wyprana zieleń. No a ta sukienka, w której robił koleżance portrety o zachodzie słońca, była lśniąco biała, a nie szaro-bura. Jak jej teraz takie zdjęcie pokazać? Dobrodziejstwo fotografii barwnej bywa zatem uciążliwe, bo nie panując nad kolorem, łatwiej zrobić komuś przykrość niż przyjemność.

Każdą barwę charakteryzuje się w fotografii trzema cechami: jakością, jasnością i nasyceniem. Jakością różni się na przykład jakakolwiek barwa grupy czerwonej od jakiejkolwiek barwy grupy niebieskiej czy zielonej. Drugą cechą jest jasność, czyli siła i intensywność barwna. Kolor dojrzałego, czerwonego jabłka w słońcu różni się od koloru tego samego jabłka w cieniu. Różnica jasności jest powodem zupełnie odmiennych barw złocistego stogu siana czy srebrnej kolumnady buczyn, w zależności od tego, czy fotografujemy je od strony słonecznej, czy zacienionej. Trzecią cechą jest nasycenie. Polega ono na czystości koloru. Im barwa bliższa jest czarnej, białej czy szarej, tym mniejsze jest nasycenie. Nienasycone barwy mają np. kredki pastelowe. Nie należy mylić nasycenia z jasnością. Dodając np. do barwy niebieskiej barwnika białego, jasność może być ciągle taka sama, a wysycenie będzie malało, aż dojdzie do bieli.

Jest jeszcze jeden chochlik. Kiedy oglądamy barwny ogród w słoneczny dzień, najlepiej widoczne są kwiaty czerwone, a nieco nikną w tym świetle barwy niebieskie. O zmroku niebieskie stają się nagle jaśniejsze, bardziej wysycone, a czerwone gdzieś nikną, bardziej wtapiając się w zieleń. Przy skąpym świetle giną najpierw barwy pomarańczowe i żółte, czerwony zaczyna czernieć, a błękit rozjaśnia się. Jest to tzw. zjawisko Purkyniego, którego ludzkie oko, mające zdolność akomodacji, zazwyczaj nie dostrzega. Obiektywnie widzi to obiektyw, a rejestruje czuła błona. Wychodzi na to, że tylko doprowadzony do furii autor zdjęć jest nieobiektywny i nieczuły. Ale przecież to nie może być prawda…

 Jedną z większych pułapek czyhających na fotoamatorów są gatunki flory obcego pochodzenia. Tak się bowiem składa, że niezwykle urzekające w swojej kolorystyce stają się wtedy dęby czerwone, czeremchy amerykańskie i cała masa innych, niestety nie naszych, bo sprowadzonych bądź przywleczonych zza granicy gatunków. Nie przeszkadza to w niczym, żeby je fotografować. Dobrze by było jednak, aby miłośnicy rodzimej przyrody świadomie je rozróżniali i wiedzieli, co fotografują.


Dodaj do:   Dodaj do facebook.comFacebook
© 2006-2017 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij